Marián Ďuriš (REPUBLIKA): Čo nové na africkom kontinente?


Druhý najväčší a najľudnatejší kontinent sveta bol nepriamo ovplyvnený zástupnou vojnou NATO/USA proti Rusku, ktorá berie väčšinu mediálnej pozornosti.

🔹 Afrika však zažíva aj iné trendy, ktoré s konfliktom nesúvisia a boli do značnej miery ignorované.

🔹 Potravinová a palivová kríza vyvolaná sankciami Afriku zasiahla, ale nezlomila. Napriek narušeným reťazcom, od ktorých sú závislé milióny ľudí, bola situácia zvládnutá.

🔹 V spolupráci s partnermi to ustála bez nepokojov. Aj vďaka neutralite voči konfliktu, keďže väčšina afrických štátov (dokonca aj tie považované za amerických spojencov) sa odmietli postaviť na jednu zo strán.

🔹 Efektov bolo viac. Prejavila sa rastúca multipolarita v globálnej sfére, vzdor voči jedinému hegemónovi a jeho „pomocnému zboru“, ako aj menej ilúzií o ruskej izolácii.

🔹 Štát Mali „vykopol“ Francúzov a ich mimovládky, hoci na ich čelo dosadili miestnych. Bamako si na pomoc privolalo tzv. wagnerovcov, ktorí zrejme ponúkli východisko a isté podmienky.

🔹 Tu dáva zmysel správa, že mnohé európske zbrane pre Kyjev (vrátane francúzskych) sa objavili v rukách afrických teroristických skupín. Snaha o zvrat pri nedobrovoľnom „adieu“?

🔹 Najlepšou správou roka bolo uzavretie mieru medzi vládou Etiópie a TPLF. Teda ukončenie konfliktu, ktorý pustošil celú severnú časť krajiny.

🔹 Ďalší dôkaz, že „africké riešenia afrických problémov“ nie sú slogan, ale praktická cesta za predpokladu, že existuje politická vôľa a nezávislosť od zahraničného vplyvu, čo sa stalo, keď sa TPLF dištancovalo od USA.

🔹 Určitý druh externej asistencie je pre africké krajiny a ich občanov prijateľný, avšak musí zapadať do konceptu „ich riešení“. Nie riešení, ktoré sú stanovené a využívané zvonku.

🔹 Kongo je opačný príklad. Tamojší spor sa rozvetvuje za účasti armád, ktoré spojili sily proti podozrivým skupinám s možnou elyzejskou stopou. Logiku dáva asymetrická odpoveď na úpadok vplyvu. Rozhádzať šachovnicu, keď sa prehráva?

🔹 Vzhľadom na vývoj posledných rokov sa môžu očakávať politické zmeny v krajinách ako Čad, Gabon, Madagaskar, Libéria, Nigéria, Sierra Leone a Zimbabwe.

🔹 Južná Afrika (JAR) a ďalšie štáty hlásia, že sú vydierané kvôli obchodu s Moskvou. Hovoria o „protiruskom zastrašovaní a vysokej úrovni intervencionizmu zo strany Washingtonu“.

🔹 Wall Street Journal potvrdil, že americké vzťahy s JAR sú napäté. Dôvodom má byť fakt, že juhoafrická základňa prijala ruskú loď, na ktorú uvalil Washington sankcie. A chce „ospravedlnenie“ za to, že Juhoafričania neoznámili podrobnosti o náklade.

🔹 Kvôli nedostatku info o obsahu sa teda nevie, či šlo o prepravu ruských výrobkov do Afriky alebo naopak. Je zrejmé, že veľkou obavou amerických predstaviteľov je to, že Rusko a JAR posilňujú vojenskú spoluprácu.

🔹 V skutočnosti americká legislatíva umožňuje uvaliť sankcie na akékoľvek subjekty na svete, ktoré obchodujú s entitami na washingtonskej „čiernej listine“. To vysvetľuje mlčanie o detailoch, a teda ochranu domácich subjektov.

🔹 Ministerka obrany Thandi Modise vyjadrila nespokojnosť s americkým prístupom, ktorý ignoruje suverénnu zahraničnú politiku a ochotu afrického obyvateľstva komunikovať s Ruskom. JAR je navyše člen BRICS.

🔹 Časom sa však ukazuje, že hrozba a nátlak nie sú účinné mechanizmy. Americké úrady (a ich spojky) naďalej používajú „vojnovú“ logiku, podľa ktorej je možné vydieraním získať výhodnejšiu pozíciu.

🔹 Súčasný svet sa však uberá iným smerom. Existuje proces prechodu ku geopolitickej multipolarite s viacerými centrami moci, ktorý je náročné zastaviť.

🔹 JAR sa neuchýlila k sankciám, pretože boli proti jej strategickým záujmom. V súčasnosti je pre mnohé štáty (najmä mimo Európy) rozhodujúcim parametrom pragmatizmus a nie „potreba“ potešiť partnera za morom.

🔹 Ako je možné vidieť z uvedeného prehľadu, Afrika za posledný rok preukázala pôsobivú politickú nezávislosť a odolnosť, no napriek tomu čelí novým hrozbám pre stabilitu.

🔹 Súhrnne, úloha Afriky v zápase mocností rastie, hoci (kvôli ohromnému nerastnému potenciálu) zostáva bojiskom zástupných záujmov. Kto prevezme opraty? Budú to silové riešenia alebo neúnavný čínsky investor do infraštruktúry? A akou cestou sa presadí vyššia miera suverenity jednotlivých štátov?