Autofórum.cz: „Tie elektrické autá nepôsobia ekologicky ani na papieri…”


Český magazín 𝗔𝘂𝘁𝗼𝗳𝗼𝗿𝘂𝗺, ktorý je pravidelne citovaný v zahraničí a nebojí sa povedať vlastný názor, priniesol zaujímavý článok o elektromobiloch, ktoré sú dnes orgánmi EÚ a ich fanúšikmi presadzované ako údajne skvelé riešenie pre životné prostredie.

Môže však ísť o potenciál nie tak ekologického, ako skôr finančného prospechu pre tých, ktorí lobujú za ich zavedenie a obmedzenie občanov tým, že im zakážu autá so spaľovacím motorom. O tom, že vďaka Európskej komisii si auto na benzín/naftu po roku 2035 asi nekúpite, viac tu:

Autoforum: „EÚ tento týždeň predstavila plány týkajúce sa budúcnosti áut. A rozumnému človeku už snáď ani nevohnala slzy do očí. Skôr ho donútila chytiť sa za hlavu. Nie je vec názoru, ale obyčajného použitia zdravého rozumu a pár výpočtov, aby bolo jasné, že zámer EÚ je ukážka totálnej straty kontaktu s realitou, lebo rada plánovaných opatrení nemôže ani teoreticky viesť k zlepšeniu čohokoľvek.

Je to robenie niečoho kvôli tomu, aby sa niečo robilo. Nie kvôli tomu, aby sa niečo dosiahlo. Politický tlak na extrémne rýchly rozmach elektrických áut nemá žiadnu oporu vo vede, ani technike. Je to čistý rozmar, ktorý vo svojej živelnosti môže len škodiť ako už dnes činí v Holandsku. Môžeme zopakovať slová šéfa Stellantisu Carlosa Tavaresa, ktorý pred pár týždňami trúfalo pripomenul, že vedecké rozhodnutie o voľbe tejto technológie nebolo učinené automobilovým priemyslom a že vlády by mali chápať analýzu celého životného cyklu auta – nielen emisií z výfuku, čo nie je to isté.

Bohužiaľ nechápu a úplne ignorované sú úskalia výroby a fakt, že elektrina nie je a nemôže byť vyrábaná bez emisií. A k tomu je tu ešte jeden faktor, o ktorom sa nehovorí prakticky vôbec, keďže sa zdá byť príliš vzdialený. Elektrické autá nemajú v súčasnej podobe šancu slúžiť ľuďom desaťročia, čo vidinu akejsi kompenzácie ich prvotného emisného “batohu” neskoršou prevádzkou činí ešte iluzórnejšou ako na papieri.

Pripomína to známy automobilový youtuber Tyler Hoover, ktorý si kúpil jazdenú Teslu Model S 2013. Je teda 8 rokov a 3 mesiace stará (tz. 3 mesiace po záruke na batériu) a má najazdených len 156 tisíc km. To je vo svete konvenčných áut veľmi málo. Taký VW Passat TDI 2013 so 156 tisícmi km je mnohými stále vytúžené auto, bazárový hit, ktorý môže ľahko slúžiť ďalších 10 rokov a stovky tisíc km bez problémov. Pri Tesle to tak byť nemusí, a to napriek tomu, že je technicky a vizuálne v perfektnom stave, nemala nehodu, ani nič podobné.

Problémom je – uhádli ste – akumulátor, ktorý sa už nedá plne dobiť. Auto dovolí nabitie do chvíle, keď dojazd ukazuje 79 km a píše, že maximálna kapacita batérie je obmedzená. To je použiteľné jedine pre mestských jazdcov, inak vôbec. Preto sa staré Tesly predávajú v USA za 25-30 tisíc dolárov, aj keď nový voz stál cez 100 tisíc. A rovnako lacné sú dnes, či už majú podobný problém alebo nie. Pretože je len otázka času, keď sa problém s akumulátormi objaví, ako hovorí Tyler.

Aj on nakoniec kúpil auto v stave, keď tento problém nemalo. Objavil sa neskôr. Keby si auto nechal opraviť u Tesly, zaplatí 17-20 tisíc dolárov, teda takmer celú cenu auta. Firma by totiž akumulátor kompletne vymenila a cenu opravy by ovplyvnila kúpa starého podľa aktuálnej kondície. Že by to bolo skoro za nič, je očividné z ceny opravy.

Tyler tak správne poukazuje na to ako márnotratné a plytvajúce dokážu elektromobily byť. Čo to je za prínos prírode, keď auto zvládne 8 rokov služby so 156 tisícmi kilometrov, je použité nanajvýš na náhradné diely a musí byť nahradené novým? Lebo nikto súdny nebude dávať 20 tisíc do opravy auta za 25 tisíc. To nedáva zmysel. Samozrejme, Tyler skúša opravu neštandardnými, teda lacnejšími cestami a predpokladáme, že uspeje, lebo to je to, čo stále robí. Ale správne hovorí, že väčšina ľudí takto uvažovať nebude – človek si auto kúpi, odíde, objaví sa problém, kontaktuje oficiálny servis, porovná ceny a voz pošle na vrakovisko. Hotové, vybavené, nevratné.

Samozrejme budú existovať Tesly – či iné elektromobily – ktoré vydržia viac. Vývoj pôjde dopredu a batérie vydržia dlhšie. Ale zopakujme znovu: je to dnes, keď niekto velí, že (elektromobily) sú dokonalým ekologickým riešením pre všetkých, hoci ním skrátka nie sú. Ukazuje sa to dnes a denne a my sa jednoducho nemôžeme nespýtať, prečo prichádza tak tvrdý politický diktát idúci proti realite a zdravému rozumu?

Nedáva to zmysel. Táto vec sa má ponechať na technickom vývoji, ktorý nás behom pár desaťročí doviedol od jazdy na koni k masívnemu rozmachu osobnej automobilovej dopravy. A pokiaľ je to možné, určite by nás rovnakou cestou viedol k lepším, efektívnejším a ekologickejším riešeniam ako predtým. Zapichnúť (do riešenia) politické vidly a povedať, že v roku 2035 bude najlepšie „toto“, znie absurdne.”

Zdroj: AUTOFORUM