Jaroslav Naď, ktorý dnes opustil kreslo ministra obrany, čiže občan Jaro Naď (ktorý sa na facebooku stále nazýva ministrom obrany) slávnostne zverejnil na svojom fb profile “právnu analýzu” ústavnosti a zákonnosti darovania našich MiGov Ukrajine, na základe ktorej vraj rozhodol o ich darovaní. Keďže celá verejnosť čakala, ako vyzerá tento zásadný dokument, povedali sme si spolu s kolegom Dalimír Solčanský, že sa na to pozrieme a chceli sme si na to vyhradiť dlhší čas.
Nebolo potrebné. Nie je to žiadny vybrúsený klenot. Jemne povedané, analýza v rozsahu päť a pol strany “nevzbudzuje dôveru”. Z textu je evidentné, že najprv bol napísaný záver a potom sa hľadali (pseudo) argumenty, ako k nemu dôjsť.
Ako inak posúdiť, že dôvodom na odovzdanie stíhačiek bol vraj záujem na “zachovaní bežného chodu štátu”? Čo je bežné na odovzdaní celého stíhacieho letectva inej krajine, ktoré sa – úplnou náhodou uskutočnilo – jediný krát za celej existencie samostatného Slovenska? A práve vtedy, keď funkciu vykonávala dočasná vláda, o ktorej samotná analýza priznáva, že nemá nijaký politický program?
Úplne chápeme, prečo Jaro Naď nezverejnil mená autorov tejto “analýzy”. Nechcú s ňou mať nič spoločné, lebo bola vytvorená na zjavnú objednávku, keď viete dopredu ako musí vyznieť záver. (A možno sa boja následkov – to úplne chápeme).
Ak sa chce niekto pozrieť, ako vyzerá skutočná a poctivá právna analýza, môže si kliknúť na tento link: https://uniba.sk/…/pravna-analyza-zamerana-na…/?fbclid=IwAR1YYmVDvOmE9ufCoA3-JYKKmSO83LLjrXc19vTs0jXvjP3X-NbWuCv11ns , kde nájdete stanovisko Právnickej fakulty UK ku kompetenciám dočasne poverenej vlády, z ktorej vyplýva zjavná nezákonnosť darovania stíhačiek Ukrajine. Aj keď s ňou nemusíte súhlasiť, asi budete súhlasiť s tým, že je spracovaná na trochu inej úrovni, že?
Ak teda vláda Eduarda Hegera rozhodovala na základe takýchto podkladov a analýz, nečudujeme sa, že skončila tak, ako skončila. A ak by ste chceli príspevok pána (už bývalého ministra) Naďa komentovať, máte smolu. Komentovanie svojho príspevku a analýzy zakázal.
A úplne na záver – to, či tento úkon, ktorým Ministerstvo obrany doslova znásilnilo Ústavu SR a znova sa vysmialo ústavnej legislatíve, bol v súlade s právnym poriadkom, nie je v našich kompetenciách posúdiť. Stále však veríme, že meter musí platiť pre všetkých rovnako a príslušné orgány z takéhoto konania, na ktoré doplácajú všetci občania, vyvodia príslušnú zodpovednosť.