Marián Ďuriš (REPUBLIKA): O člena NATO menej? Turecko nemá čo stratiť


1. Turecko už niekoľko mesiacov žiada od Švédska, čakateľa na členstvo v NATO, pomoc pri dosahovaní národných bezpečnostných záujmov.

2. Okrem pár ústupkov švédsky premiér Ulf Kristersson dal najavo, že nesplní ostatné požiadavky súvisiace s terorizmom. „Chcú veci, ktoré im nemôžeme alebo nechceme dať,“ povedal.

3. Hoci vyjadril presvedčenie, že Ankara nakoniec švédske členstvo schváli, nemal by si robiť nádeje. Turecko nemá čo stratiť, ak to bude odkladať na neurčito.

4. Prezident Erdoğan opakovane signalizoval, že vydanie teroristov považuje za nekompromisnú prioritu. A to ešte pred divadlom západných mimovládiek, ktoré ho v Štokholme teatrálne „vešali“.

5. Dilema spočíva v tom, že Švédsko a Turecko vnímajú veci odlišne. Švédsky súd zablokoval vydanie Bülenta Keneşa, ktorý sa označuje za novinára.

6. Jeho vlasť ho viní z účasti na neúspešnom pokuse o prevrat v lete 2016, ktorý mal byť podporený z İncirliku a zosnovaný Fethullahom Gülenom z americkej pôdy. Jeho nasledovníkov považuje Ankara za teroristickú skupinu a trvalú hrozbu.

7. Švédsko zaujalo iný prístup. Berie vážne Keneşove sebaoznačenie za novinára a zároveň vážne neberie neohlásené protesty kurdských skupín v uliciach, ani ich pobyt vo švédskych no-go zónach. Takých, ktoré Turecko označuje za „teroristické“.

8. Bez ďalších ústupkov, čo je nepravdepodobné vzhľadom na jednoznačné vyhlásenia Kristerssona i Erdogana, by sa švédske sny o vstupe do protiruskej aliancie mohli odložiť.

9. Skutočnosť by bola pre blok politickou porážkou, pretože predčasne vyhlásilo členstvo Švédska za hotovú vec v ten istý deň, keď severský štát podal oficiálnu žiadosť.

10. Ani Štokholm, ani Washington/NATO nepredpokladali, že Ankara využije príležitosť na presadenie svojich záujmov výmenou za podporu členstva. Ako obvykle, neočakávali, že by ktosi „neposlúchal“.

11. Veľká časť renomé Erdoğana je postavená na reputácii neoblomného obhajcu národnej bezpečnosti, ktorý nerobí kompromisy voči definovaným hrozbám a ich podporovateľom.

12. Pred jarnými voľbami nie je pravdepodobné, že by si udržal podporu voličov zmenou postoja a schválením švédskeho členstva po tom, čo sa Štokholm otočil chrbtom.

13. Napriek politickému úderu, ktorý by to zasadilo reputácii bloku, objektívne vojenské záujmy USA/NATO by nemali byť poškodené.

14. Téza je založená na tom, že Spojené štáty v októbri podpísali bezpečnostnú dohodu so Švédskom, ktorá má „chrániť švédske hranice“ už pred vstupom do aliancie.

15. Vzhľadom na fakty, ako aj na vysoký stupeň interoperability Švédska s NATO nie je skutočne potrebné oficiálne vstupovať.

16. Švédsko už prakticky a určitý čas neoficiálnym členom NATO je a chýbajú len formálne záruky.

17. Ujmou, ktorá zo situácie pre blok vyplýva, je príbeh o tom, že všetci členovia NATO „stoja v šíku ako jeden muž“ a v prípade núdze si „budú kryť chrbát“.

18. Teda príbeh, ktorý tak radostne (ale naivne) opakujú niektorí po vojne bažiaci predstavitelia aj na Slovensku.

Sledujte YouTube pre nové info: