SaS MUDr. Szalay navrhuje v prípade zrušenia detských pohotovostí (pediatri vo výpovedi) telefonické poradenstvo.
No dobre, ale kto bude robiť to poradenstvo? Lekári vo výpovedi? Tí istí čo odmietajú slúžiť na ambulancii? Apropó, telefonickú konzultáciu, poradenstvo vám i teraz poskytnú na linke 112, problém bude ak vám povedia choďte na detskú pohotovosť, ktorá nefunguje…
Ďalší nápad z dielne SaS – neodkladnú zdravotnú starostlivosť majú riešiť urgentné príjmy v nemocniciach. Už to robia roky – štandardne pre dospelých, ale čo s deťmi? Ja ako internista, kardiológ na urgente nemôžem vyšetrovať detských pacientov, nemôžem im zadať odber krvi, nie som pediater (ani sa na to necítim – liečiť malé deti). Akútny úraz, akútnu brušnú príhodu samozrejme vyšetrí na urgente traumatológ či chirurg ale kto vyšetrí novorodenca s teplotou ? Pôjde rovno do nemocnice ? Všetky choré deti pôjdu do nemocnice ? Do nemocnice v ktorej slúži jeden pediater, ktorý má na starosti celé oddelenie?
Dr. Szalay hovorí o triáži – rozčlenenie prípadov podľa závažnosti – ale opäť otázka, kto to bude robiť? Zožeňte mi ľudí, ja to potom spravím? Pracovať na urgente v dnešnej dobe, kedy sa ľudia na všetko a hneď sťažujú, nestojí za veľa.
Nedávno bol v SME článok o “do neba volajúcej katastrofe” keď pacientovi na pohotovosti tiekla infúzia na chodbe.. A?? Bežný jav. Máme predsa vojnovú medicínu.
Súhlasím však s Dr. Szalayom v dvoch bodoch – osvetová kampaň a nadmerné využívanie či skôr zneužívanie pohotovostí a urgentov.
Ľudia si už nedokážu užiť ani Paralen keď majú teplotu, osvetu robí internet so svojimi bludmi a nie štát (potom to tak aj vyzerá), …O polnoci za mnou na urgent prišiel mládenec, že ho bolia svaly, má “svalovicu”- prehnal to s cvičením, či nepoznám nejaký liek od bolesti (?!), iný pacient sa po odstránení kliešťa prišiel opýtať či nezostala časť “hlavičky” kliešťa v podkoží, keďže nemám až taký orlí zrak ani bežne nenosím pod pazuchou mikroskop usúdil som že nič tam nezostalo, štandard sú bolesti chrbta na urgente, na otázku odkedy vás to bolí – odpoveď: “asi polroka – od Vianoc”.
Osveta je určite namieste a ako odbremeniť urgenty od “blbostí”? Možno vyšším poplatkom za vyšetrenie – zaplateným ešte pred vyšetrením, samozrejme pacientovi, ktorý prišiel alebo bol privezený na urgent s adekvátnou diagnózou by poplatok nebol účtovaný alebo by bol vrátený… Adekvátnosť vyšetrenia na urgente by určil lekár po vyšetrení..
Problémy desaťročia zanedbávaného slovenského zdravotníctvo (+ hromada parazitov prisatých na zdravotníctvo) nemajú jednoduché a rýchle riešenia, celá koncepcia zdravotnej starostlivosti sa musí “prekopať”, začať treba s definovaním základnej nárokovateľnej zdravotnej starostlivosti, určením jej rozsahu, dostupnosti, kvality.. Beh na dlhé trate. Rušenie niektorých detských pohotovostí alebo skrátenie detskej pohotovosti z 22.00 na 20.00hod., nie je riešenie, je to len odsunutie problému na neskôr…