Miroslav Urban (REPUBLIKA): Volebné prieskumy a vytváranie ilúzií


Podivné prieskumy preferencií politických zoskupení s cieľom povzbudiť občanov k voľbe istých strán v zmysle – “už im chýba len 0,1% hlasov a sú v parlamente” alebo “nebojte sa voliť túto stranu, tá má už parlament istý (hoci sa tam už opakovane nedostala)” či naratív “tejto strane chýbajú tiež desatinky percenta ale keď sa spojí s piatimi stranami, ktoré majú desatinkové podpory tak im miestečká v parlamente určite neujdú”.

Pamätáme si ako médiá absolútne neznámej pani v prieskumoch pred prezidentskými voľbami dávali preferencie 40 či 50% a ovčania Slovenska si hovoria: “ak ju toľkí poznajú a chcú ju voliť tak musí byť ozaj dobrá a výnimočná …no a tie šaty…”

Podsúvanie istých výsledkov prieskumov nie je nič iné ako manipulácia a kampaň politických strán. Keď sú politické strany ochotné minúť milióny € na bilbordy, letáčiky, guláše a nácvik prívetivých úsmevov určite radi pustia dáky cent i na vylepšenie preferencií v prieskumoch.

Je to určite dobrá aj keď nečestná investícia ale AKO možno hovoriť v politike či v médiách o čestnosti či korektnosti. Ide predsa o niečo úplne iné.